Lad os knække nødden – Om nødder, sundhed og forebyggelse

At nødder er sundt, er et faktum.

Nødder har virkelig mange sunde egenskaber, og som Hjerteforeningen også skriver – så anbefales det, at spise 30 gram nødder dagligt. Det er nemlig videnskabeligt bevist, at en lille håndfuld – svarende til cirka 30 gram dagligt – kan nedsætte risikoen for udvikling af hjertekarsygdomme ved at sænke LDL-kolesterol i kroppen.

Denne anbefaling gælder alle typer af nødder – dog anbefales det, at spise dem uden sukker og salt på. Samtidig er det vigtigt, at variere mellem forskellige typer af nødder – som med alt andet, skal der være balance.

Det stemmer også rigtig godt overens med De officielle Kostråd fra Ministeriet for Fødevarer, landbrug og fiskeri – Fødevarestyrelsen.

I disse kostråd står der også, at man bør variere mellem forskellige typer af nødder – fx valnødder, hasselnødder, mandler, cashewnødder og jordnødder. Og er nødderne saltet, så højst 0,8 g. salt pr. 100 g. Dog kan man med fordel holde lidt igen med at spise for mange paranødder, pistacienødder og ristede mandler.

6 gode grunde til, hvorfor du bør spise nødder hver dag:

 

  1. Man kan forebygger Hjertesygdom gennem indtagelse af nødder. Det er videnskabeligt bevist, at du kan nedsætte risikoen for udvikling af hjerte- karsygdom. Denne effekt kan opnås ved at spise 30 g. dagligt. Svarer til ca. en håndfuld.

 

  1. Nødder indeholder mange kostfibre. De er vigtige, da de får maden til at fylde mere, så du føler dig mæt i længere tid. På den måde hjælper de med at holde vægten, fordi der er mindre risiko for, at du spiser for meget. Kostfibre stimulerer tarmens motorik, så maden kommer hurtigere gennem tarmen, og du undgår forstoppelse. Kostfibre og fiberrige fødevarer har også vist sig, at være med til at forebygge en række livsstilssygdomme – som f.eks. hjertekarsygdomme, type 2-diabetes og kræft i tyktarmen.

 

  1. Nødder indeholder det sunde umættede fedt. De umættede fedtsyrer har en positiv indvirkning på vores helbred i modsætning til mættet fedt.

 

  1. Valnødder indeholder omega-3-fedtsyrer. Det er en essentiel fedtsyre – dvs. den er livsnødvendig for kroppen, og man kan ikke selv danne den. Findes hovedsagligt i fede fisk (EPA og DHA) – som er laks, ørred. Sild og makrel. Omega-3-fedtsyren ALA findes primært i visse planteolier, nødder og frø. Omega-3-fedtsyren ALA findes i valnødder, og desuden også i: rapsolie, valnøddeolie, sojaolie, hørfrø, chiafrø og sojabønner. Valnødder er derfor et godt supplement til en plantebasseret kost.

 

  1. Der er mange vitaminer og mineraler i nødder. Faktisk er nødder og mandler fulde af vitaminer som E-vitamin og mineraler som Fosfor, Magnesium, Jern, Jod og Zink. Indholdet varierer i de forskellige nødder og mandler – derfor en rigtig god ide at veksle imellem de forskellige typer af nødder.

 

  1. Nødder er kilde til vegetabilsk protein. Generelt set får de fleste danskere mere protein, end de har brug for. Madens proteiner stammer især fra kød, fisk, fjerkræ, mejeriprodukter og æg . Ønsker du at skære ned på disse fødevarer – er både nødder og bælgfrugter et rigtig godt alternativ til animalske fødevarer.

 

Tip: Det kan være en god ide, at veje sine nødder, og putte dem i poser. Så er det nemmere at holde styr på, hvor meget man spiser.

Alt i alt og kort fortalt – når vi knækker nødden – så knækker du også koden til sundheden.

 

OM SKRIBENTEN – MARIANNE HØJER ANDERSEN

Jeg er uddannet sundhedsplejerske, og har min egen virksomhed Family Health i Privat Sundhedsplejer. Min store passion og interesse har altid været børne- og familieområdet. Jeg er privat mor til 8 børn – to piger og 6 drenge – hvoraf de ældste nu er voksne og veluddannede og bor for sig selv, og de yngste er teenagere.

Derudover tilbyder jeg individuel og gruppebaseret undervisning for familier med spæd- og småbørn og som intensive mødregruppeforløb, gennem Family Health.

Jeg er også uddannet coach i spise- og adfærdspsykologi, og samt uddannet kostvejleder og sundhedscoach. Jeg tilbyder Family Health Sundheds Boot Camp – og sundheds- og kostvejledning til familier med spæd- og småbørn og de lidt ældre børn og teenagere.

Du kan finde og følge med hos family health her:

Hjemmeside: Family Health
Facebook: Family Health v. Marianne Højer Andersen
Instagram: dkfamilyhealth