NØDDER ER EN PERFEKT SNACK TIL DEN LILLE SULT – OG HOLDER DIG MÆT LÆNGE.

 

Nødder er ret mættende på grund af det høje proteinindhold, og kan dermed stille den sult, mange får specielt ud på eftermiddagen. Mandler indeholder færrest kalorier, Valnødder er meget fiberrige, og Paranødder er spækket med proteiner og selen.

  • Mandler er især kendt for at have en slankende effekt, og har en særlig gunstig indvirkning på mavefedtet. Men faktisk er mandler også en rigtig god kilde til E-vitamin. Dette vitamin er en kraftig antioxidant, der både styrker immunforsvaret og tager hånd om dine cellers ældningsproces – når de trues på grund af iltning. Derudover har mandler et højt indhold af kostfibre, jern og magnesium.
  • Valnødder er super gode og sunde – især hvis det kniber med at spise fisk, da de har et fint indhold af den særlige omega-3-fedtsyre ALA, som din krop selv omdanner til de egentlige og vigtige fiskeolier EPA og DHA. På grund af fedtsyrerne dæmper valnødder betændelse i kroppen og sænker blodets indhold af det farlige LDL-kolesterol. Udover de sunde fedtsyrer får du masser af B6-vitamin, der indgår i et væld af stofskiftereaktioner, og som har en vigtig funktion i forhold til dannelsen af røde blodlegemer.
  • Cashewnødder er kendt for at have et højt indhold af forskellige mineraler – bl.a. zink som er vigtig for kroppens stofskifte. Og desuden en del magnesium, som er vigtig for nervefunktionen, stofskifte og muskler.
  • Jordnødder har højt indhold af Niacin, som indgår i kroppens stofskifteprocesser, spiller en vigtig rolle for hormonproduktionen og reparation af kroppens dna. Derudover har de et højt indhold af de to stærke antioxidanter E-vitamin og Resveratrol – som beskytter mod aldring og hjertekarsygdomme.
  • Paranødder har et enormt indhold af Selen, som er et kraftigt sporstof og antioxidant, der beskytter mod hjertekarsygdomme, og kroppens celler mod skader og ødelæggelse. Paranødder indeholder også E-vitamin, som styrker dit immunforsvar, og Kalium, der sænker dit blodtryk.
  • Pistacienødder er proppede med kostfibre og proteiner – de er derfor en god løsning, når du er sulten, og lige trænger til en lille mættende snack. De indeholder også kalium, som har en vigtig betydning for muskel- og nervecellernes funktion og er med til at regulere hjerterytmen og blodtrykket. Pistacienødder har desuden et højt indhold af E-vitamin og Riboflavin, som er et B-vitamin med stor indflydelse på din hud, dine negle og dit hår. Og til sidst et højt indhold af antioxidanten Lutein, der beskytter dine øjne mod solens ultraviolette stråler.
  • Pekannødder har et meget højt indhold af mineralet Zink, som spiller en essentiel rolle i kroppens stofskifte og indgår i mange enzymer og hormoner. Pekannødder har et højt indhold af enkeltumættede fedt, som indvirker gunstigt på kolesteroltallet. De har desuden et højt indhold af E-vitaminet, som holder celle-membranerne sunde ved at skabe et værn mod frie radikaler.
  • Hasselnødder har det højeste indhold af B-vitaminet Folsyre, som kan forbygge fosterskader under graviditeten. Man mener også at Folsyre sænker faren for blodpropper, demens og depression. Desuden er hasselnøddens kalium, magnesium og calcium med til at sænke blodtrykket.

Fakta om Nødder:

 

  • De indeholder protein, fedt, fibre, vitaminer og mineraler.
  • De er rige på sunde umættede fedtstoffer.
  • De forbygger hjertekarsygdom, da de sænker ens LDL-kolesterol, mængden af triglyderider (fedt i blodet) og blodtrykket.
  • De indeholder aminosyren L-arginin, som gør indersiden af dine blodårer mere smidige.
  • De indeholder polyfenoler – en række hjertevenlige plantestoffer.
  • Har et højt kalorieindhold – så 30 g. dagligt er en passende portion.
  • De mætter godt, og er gode til at holde ens blodsukker stabilt grunder deres høje fiberindhold (især i mandler). Dette gør, at man er mæt i længere tid og ikke kommer til at føle en pludselig sult.
  • Indeholder mange kostfibre, som får maden til at fylde mere; så du føler dig mæt i længere tid. Desuden er kostfibre gode for mave-tarmsystemet, og hjælper med at holde maven godt i gang – og forebygger hård mave.
  • Beskytter dine knogler, da de indeholder Calcium (specielt højt indhold i mandler) og magnesium.
  • Beskytter mod type 2-Diabetes, da en håndfuld om dagen kan nedsætte risikoen med næsten 40 %.
  • Gode kilder til protein, som alternativ til kød og andre proteinrige produkter.

 

Nødder er en af naturens sundeste fødevarer, og inkluderer du nødder i kosten kan dette derfor have store sundhedsmæssige fordele. Selvom nødder er rige på kalorier, så kommer de fra sunde kilder. Kulhydrater fra nødder absorberes langsomt, hvilket forårsager lavt GI (Glykæmisk Index), og at blodsukkeret forbliver stabilt. De indeholder en bred vifte af vitaminer – E, B1, B2, B3, B6, Folat, Magnesium, Zink, Kalium, kobber, Fosfor, Jern og Selen.

Nødder har været brugt som fødevarer og olier i århundrede. Og det generelle fedtindhold i nødder er umættede fedtsyrer. Nødder er en fantastisk kilde til protein og fibre, og får du en god blanding af forskellige nødder – så får du dermed også en bred vifte af vitaminer og mineraler.

Nødder smager i øvrigt skønt og er et sundt snack alternativ. Derudover er nødder en god smagsgiver, og kan ligefrem løfte smagen i salater og div. retter.

 

Du kan blandt andet bruge nødder til:

  • Drys på yoghurt eller andet morgenmåltid.
  • I salaten, eller på lynstegte grøntsager og i wokmaden.
  • Som et supplement til et godt mellemmåltid.
  • Til at give energifylde i smooties af grøntsager & frugter.
  • I en skøn hjemmelavet pesto – øger fylde & sundhed.

Du kan med fordel inddrage nødder i din hverdagskost J

 

OM SKRIBENTEN – MARIANNE HØJER ANDERSEN

Jeg er uddannet sundhedsplejerske, og har min egen virksomhed Family Health i Privat Sundhedsplejer. Min store passion og interesse har altid været børne- og familieområdet. Jeg er privat mor til 8 børn – to piger og 6 drenge – hvoraf de ældste nu er voksne og veluddannede og bor for sig selv, og de yngste er teenagere.

Derudover tilbyder jeg individuel og gruppebaseret undervisning for familier med spæd- og småbørn og som intensive mødregruppeforløb, gennem Family Health.

Jeg er også uddannet coach i spise- og adfærdspsykologi, og samt uddannet kostvejleder og sundhedscoach. Jeg tilbyder Family Health Sundheds Boot Camp – og sundheds- og kostvejledning til familier med spæd- og småbørn og de lidt ældre børn og teenagere.

Du kan finde og følge med hos family health her:

Hjemmeside: Family Health
Facebook: Family Health v. Marianne Højer Andersen
Instagram: dkfamilyhealth